Pirelli je trenutni dobavljač guma Formula 1 ali kraj njegovog višegodišnjeg ugovora nije daleko sa datumom isteka određen za kraj 2024. Prvobitno planiran da se završi u finalu ovogodišnje sezone, bio je produženi još godinu dana zbog globalne pandemije i drugi tehnički propis kašnjenja. Ovo je potencijalno dalo konkurentima dodatnog vremena da se upuste u ring i uključe se u pregovore – a mnogi se pitaju da li bi bivši dobavljač guma Michelin razmislio o povratku.
U razgovoru sa The Drive’s Glavni i odgovorni urednik Kile Cheromcha, Michelin generalni direktor Florent Menegauk, objasnio je da, iako je povratak u Formulu 1 uvek na stolu, francuska kompanija za proizvodnju guma jednostavno ne može da se složi sa tim kako se serija oslanja na degradaciju guma kako bi poboljšala „predstavu“.
Getti Getti
„Pitanje je, kako da iskoristimo tehnologiju da bismo imali dobar šou? I tu je F1 u igri, jer smo sa njima razgovarali veoma dugo—i nismo se složili“, rekao je Menegauk Vožnja. „Jer oni [F1] recimo da imate šou, morate imati gume koje same sebe uništavaju. I mislim, mi [Michelin] ne znam kako to da uradim. Dakle, ne možemo se složiti.
„Timovi bi trebalo da razumeju performanse pneumatika i da iskoriste činjenicu da će guma raditi od prvog kruga do poslednjeg kruga. Vozači će vam reći da žele da budu na maksimumu sve vreme. A kada ja čujte vozače u Formuli 1—Volim Formulu 1„ali oni kažu ne ne, to nije moguće“, dodao je on.
Menegaukovo pominjanje guma koje se „uništavaju“ posebno naglašava činjenicu da Pirelli gume su dizajnirane da degradiraju po određenim stopama za poboljšanje akcije na stazi. Međutim, vredi ukazati na mnoge slučajeve u kojima su se gume bukvalno dramatično uništile na stazama sa velikim maksimalnim brzinama zbog trčanja na samoj ivici performansi. Najnoviji primer ovoga desio se u Baku 2021.
Degradacija guma je uvek bila vruća tema u F1, bez obzira na doba ili dobavljača guma. Čak iu danima Michelin-a i Goodiear-a, stepen guma, performanse i političke igre koje uvek okružuju Formulu 1 davale su ljudima mnogo za razgovor. Za Menegauka je, međutim, prilično jednostavno: zašto je Michelin uključen u trke, za početak?
„Prvo, moramo da se podsetimo zašto je Michelin u trkama“, rekao je Menegauk Vožnja. „Prvi element nije u vezi sa emisijom. Ne radi se o brendu. Radi se o tehnologiji. Mi smo u trkama jer je to najbolji način da vrlo brzo uživo testiramo novu tehnologiju. To je prvi razlog.
„I, naravno, postoje nuspojave—sporedna korist je emisija. Sporedna korist je svest o brendu. Ali u smislu svesti o brendu, Michelin je jedan od najpoznatijih brendova na svetu. Ne moramo da uradi ovo“, dodao je Menegauk.
Getti Getti
Francuska izvršna vlast je vodila odeljenja za kamionske i putničke gume za Michelin širom Severne Amerike, Afrike i Evrope, ali je takođe bio duboko uključen u trke, nadgledajući Michelin-ove motosportske aktivnosti između 2008. i 2014. Menegaukovo iskustvo sa serijama kao što su VRC, VEC, Formula E i MotoGP jača njegovu ideju da timovi i vozači treba da razume performanse pneumatika i da bude u stanju da iskoristi te performanse kako bi pobedio.
„U MotoGP nudimo gume meke, srednje i tvrde za svaku vrstu staze, svaku trku. I svaki tip bicikla može pobediti sa mekim, srednjim ili tvrdim bez promene“, rekao je Menegauk. „To je način na koji podešavate svoj bicikl, tip staze i način na koji pilot radi. Dakle, kada možemo da utičemo na propise da se performanse postižu uz korišćenje daleko manje materijala i stvaranje veoma dobre predstave, onda je to u redu. U MotoGP-u čak ni najbolji trkački timovi ne mogu da pobede. I oni će vam reći da im guma koju nudimo pomaže u tome. Zato se nismo vratili u Formulu 1.“
Imaš savet? Pošaljite nam e-poštu na tips@thedrive.com